هر فردی که قصد دارد به خارج از ایران و به کشورهای خارجی سفر کند. نیاز به دریافت ارز مسافرتی دارد. هر فرد در سال فقط  یکبار می تواند آن را دریافت کند. اختلاف قیمت بالایی با ارز آزاد در بازار امروزه دارد. اگر بتوانید آن را با سختی های بالا که دارد دریافت کنید. بسیار به صرفه برای مسافرت شما می باشد.

ارز مسافرتی چیست؟

بانک مرکزی برای کمک به مسافرت خارج کشور در سال یکبار به شما مقدار بسیار اندکی ارز مسافرتی با قیمت کمتر از بازار می دهد. که کمکی برای دریافت ارز گران بازار امروزه به شما شود. شما می توانید با مراجعه به یک بانک ارزی مرکزی رفته و درخواست دریافت ارز مسافرتی بدهید.

دریافت ارز مسافرتی
دریافت ارز مسافرتی

چرا باید ارز دولتی دریافت کرد؟

یکی از مهم ترین موضوع در رفتن مسافرت ما به خارج از کشور تغییر لحظه ایی قیمت ارز است. ما در مسافرت بسیار نگران هزینه هستیم. بهتر است برای کمتر شدن هزینه هانسبت به دریافت ارز مسافرتی اقدام کنیم. همچنین به دلیل سختی و دشوار بودن گرفتن ارز مسافرتی از بانک، بعضی از افراد از ارز آزاد در بازار استفاده می کنند و به قیمت بالاتری خریداری می کنند.

مقدار دریافت ارز آزاد چقدر است؟

مقدار دریافت ارز دولتی از بانک مرکزی برای کشور های همسو و هم مرز با کشور خود که ایران است. هر نفر از مسافران 500 یورو در سال است مانند: آذربایجان و کشورهای عربی قطر امارات متحده عربی و…

و کشورهای دیگر یا ناهمسو 1000 یورو در سال برای هر مسافر است. ولی با قانون جدید بانک مرکزی هر فردی که  کشوری نیاز به دریافت ویزا دارد 2000 یورو و کشورهایی که بدون ویزا هستند 300 یورو می باشد.

شما می توانید در فرودگاه و بعد از گذراندن گیت با ارائه مدارک خود که شامل بلیط هواپیما و گذرنامه خود و پرداخت عوارض خروج خود به بانک مرکزی نسبت به دریافت 500 یورو خود اقدام نمایید. همچنین در مسافرت های خارج از ایران به صورت زمینی که شامل دریایی یا اتوبوس یا ریلی خود 300 یورو می توانید با ارائه مدارک خود در هنگام پرداخت عوارض خروج دریافت کنید.

قیمت ارز دولتی چقدر است؟

بانک مرکزی روزانه در ساعت 9 صبح قیمت ارز را در همان روز اعلام می کند. مسافران و افراد برای اطلاع از قیمت و دریافت ارز مسافرتی می توانند در سایت بانک مرکزی از قیمت آن در هر لحظه اطلاع پیدا کنند.

قیمت ارز دولتی
قیمت ارز دولتی

مدارک لازم برای دریافت ارز آزاد از بانک

برای دریافت ارز مسافرتی شما نیاز به ارائه یک سری مدارک لازم به بانک مرکزی هستید. ارائه این مدارک بسیار مهم و ضروری است برای دریافت ارز آزاد.

  • اصل و پرینت پاسپورت
  • اصل ویزا
  • پرینت و اصل کارت ملی
  • اصل و پرینت بلیط هواپیما با مهر اصلی آژانس هواپیمایی
  • درخواست فرم ارز در بانک یا به صورت الکترونیکی
  • رسید واریز عوارض خروج از کشور

برای سفر به کشور های اروپایی حتما باید ویزای شینگیل خود را داشته باشید. همچنین برای دریافت ارز مسافرتی نیاز به ویزا کشور مقصد را دارید. همچنین شما باید حتما حواستان به اعتبار گذرنامه خودتان باشید.

بعضی از مسافران امکان دریافت ارز مسافرتی را ندارد. به خاطر محدودیت های بانک مرکزی نسبت به آنها که شامل:

  • کسانی که سن آنها زیر 12 سال است
  • کسانی که در کشور های دیگری زندگی می کنند.
  • افرادی با گذرنامه سیاسی

همچنین این ارز فقط برای کسانی که قصد مسافرت هوایی همراه با هواپیما را دارند شامل می شود. کسانی که قصد زمینی مسافرت را دارند به آنها ارز دولتی تعلق نمی گیرد. همچینین از دیگر ضرورت ها داشتن بیمه مسافرتی است که حتما شما باید در سفر های خود آنها را داشته باشید.

دریافت ارز دولتی از طریق سامانه

در سال اخیر سامانه ایی به نام سامانه برخط متشکل ارزی به وجود آمده است که مسافران یا افرادی که قصد مسافرت های خارجی دارند. می توانند از این سایت اقدام به ثبت نام کنند. همچنین هر صرافی آزادی که در این سامانه عضو می باشد باید حتما به مسافران از این سایت ارز بدهند.

نحوه خرید ارز دولتی از سایت

همچنین برای دریافت ارز مسافرتی باید مراحلی در سایت طی کنید که بتوانید از طریق سایت ارز خود را بگیرید.

  • در سایت با ارائه اطلاعات خود می توانید وارد پنل خود شوید.
  • کد تاییدی برای شما ارسال می شود.
  • مشخصات خود را برای رفتن به صفحه انتخاب صرافی وارد کنید.
  • صرافی ها برای شما نشان داده می شوند.
  • صرافی مد نظرتان را انتخاب کنید.
  • درخواست و مدارک ارسالی شما بررسی می شود.
  • برای گرفتن ارز تاریخ و ساعت مراجعه از طریق پیامک به شما اعلام می شود.
خرید ارز دولتی
خرید ارز دولتی از سایت

نتیجه گیری

بازار ارز با وجود افراد سوء استفاده زیادی که هستند قیمت های پایداریی ندارد. شما با مراجعه به بانک مرکزی و دریافت ارز مسافرتی می توانید در سال یکبار از ارز دولتی استفاده کنید که قیمت آن نسبت به بازار بیرون پایین تر می باشد. همچنین شما در هزینه های سفر خود مقداری توانستید صرفه جویی کنید.

سوالات متداول

  1. فقط از طریق سامانه برخط متشکل ارزی می توان ارز دریافت کرد؟
    خیر شما هم از طریق سایت می توانید صرافی مد نظرتان را انتخاب کنید همچنین با مراجعه به بانک می توانید ارز دریافت کنید.
  2. توانایی گرفتن بیشتر از حد تعیین شده ارز را داریم؟
    خیر از مقداری که در هر سال تعیین شده بیشتر از آن ارز تعلق نمی گیرد.
  3. آیا برای دریافت ارز مسافرتی فقط ثبت نام به صورت حضوری است؟
    خیر با مراجعه به سایت و تایید هویت خود میتوانید در سایت هم ثبت نام کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *